Srikandi Agama Mujahidah Sejati (Episod 5)

Thursday, July 3, 2008



“Assalamualaikum..”

“Waalaikumussalam Ustaz..”
.
Sahut semua pelajar kelas tingkatan 6 puteri.

“Baik..Untuk pegetahuan semua..Ana guru baru kamu untuk Madah Mantiq ni, ana menggantikan Ustazah Rohana yang sedang cuti bersalin..Kebetulan ana juga sedang bercuti sekarang..Tapi bukan cuti bersalin jugak..”. Kata-kata guru muda itu disambut dengan deraian ketawa pelajar 6 puteri.

“Hari ini ana rasa kita tak perlu belajar apa-apa lagi..Cuma seperti kebiasaannya, kita akan berta’aruf terlebih dahulu..Baik, kita akan mulakan dari sebelah kanan ana..Afdholul yamin..Tafadhol..”



Seorang demi seorang bangun memperkenalkan diri sehinggalah sampai kepada gadis manis bertudung labuh dihujung tingkap.


“Assalamualaikum..Ismi Nurul ‘Ain Binti Rozali..”

“Hah..?Siapa nama kamu?Boleh tolong ulang tak?..”


“Hish ustaz ni..buat-buat tak dengar pulak..”. Gerutu hati Nurul sambil tangannya mencubit lengan rakan disebelahnya..


“Oi sakitla..”.

Balas rakannya perlahan.

“Ismi Nurul ‘Ain..”. Nurul meninggikan sedikit suaranya.

Guru muda itu tersenyum.

“Manis nama tu..Lagi manis jika kita punya akhlak yang baik sebaik nama kita..”




Penghuni 6 puteri tersenyum. Kecuali Nurul ‘Ain. Malu agaknya. Selesai kesemua pelajar memperkenalkan diri kini tiba masanya giliran guru muda itu memperkenalkan dirinya.


“Baik..Nama ana Ahmad Mustaqim Bin Ghazali. Bukan Rozali..”. Gurau guru muda itu lagi membuatkan berderai lagi ketawa penghuni 6 puteri. Nurul masam mencuka..


“Ana penuntut tahun akhir kuliyah usuluddin..Dan seperti yang ana bagitau tadi sekarang ni ana sedang bercuti..Dan ini adalah pengalaman pertama ana mengajar..jadi apa yang ana harapkan adalah dengan bantuan kamu memberi perhatian sepanjang ana mengajar dapatlah ana gunakan sedikit sebanyak ilmu dan pengalaman ana belajar dahulu untuk membantu kamu..”


“Aisyah..Aisyah rasa tak Ustaz baru tu tadi macam sengaja ja kan nak kenakan Nurul..Bengang betul la..”. Bebel Nurul meluahkan rasa kurang berpuas hati sambil melangkah seiring dengan sahabatnya.


“Tapi kan..Aisyah rasa entah-entah Ustaz tu dah terpikat pada Nurul tak?..”. Balas Aisyah bersahaja.

“Hish..ada ke macamtu..”. Pintas Nurul menyangkal dakwaan yang sememangnya tidak pernah difikirkannya.


“Kot ye pun tak payahla cubit..tersilap cakap je..”. Gerutu Aisyah sambil menggosok lengannya.

“Hehe..sori..Itulah sapa suruh tak ambik insurans mulut tu..”


Mereka lalu beriringan ke kantin. Suasana rehat di kantin sekolah cukup bising. Riuh rendah jadinya tatkala kesemuanya turun untuk menikmati juadah yang tersedia di kantin sekolah. Macam kenduri lagaknya.

Nurul duduk berhadapan dengan aisyah sambil menghirup perlahan air oren dihadapannya.

“Aisyah rasa la kan..kalau ustazah Rohana cuti sekalipun kita tak perlulah guru ganti..?”


“Kenapa cakap macamtu..?”. Balas Nurul.

“Kan kita dah ada pakar mantiq dan segala pakar dalam kelas kita..”. Aisyah ketawa. Nurul turut sama ketawa.

“Agak-agak Nurul..pandai ke ustaz baru tu ngajar kita nanti..Ustazah Rohana pun kadang-kadang macam serabut ja..”. Aisyah menyoal lagi sambil tersenyum sinis. Inginkan kepastian dari sahabatnya.

“Tak baik cakap macamtu..setiap orang ada kelebihannya yang dikurnia Allah. Rasanya dia lebih hebat dari apa yang kita sangkakan. Ilmu ni tak sama pada setiap orang. Siapa yang rajin mencari banyaklah yang dia dapat..Takpun sekurang kurangnya dia boleh bantu kita dengan pengalamannya..”. Balas nurul lembut. Aisyah menggangguk tanda setuju dan riak wajahnya terpancar sedikit penyesalan.


“Ai..bukan main lagi puji Ustaz baru tu..Tadi marah sangat..”


“Bukan pujila..tapi bercakap yang benar..yang tadi lain. Marah tetap marah”. Mereka berdua ketawa.




Bersambung...



Hasil Nukilan : Fakhruz Hadfi Bin Ghazali@2007
Disemak oleh :
Ibnurusyd




3 komentar:

tinta_permata said...

alhamdulillah,akhirnya berjaya juga posting smbungan cerpen ni..dugaan..dugaan..

nurul88 said...

bile nak hbs agaknye..he..=)nurul2..

tinta_permata said...

salam..sabar nurul..insyallah cite nurul ain ni akan hbs..mngkin dalam 2,3 episod lagi insyaallah..

Post a Comment

Blogger Muslimin

HarakahDaily.Net

Blogger Muslimat

Tranungkite Online V8

  © Blogger templates Newspaper by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP