Srikandi Agama Mujahidah Sejati (Episod 6)

Saturday, July 5, 2008



Tiga bulan berlalu begitu pantas. Ustazah Rohana sudah bersedia untuk kembali menyambung tugasanya yang ditinggal kepada ustaz Mustaqim. Dan ini bermakna tamatlah sudah tugasan Ustaz Mustaqim di tingkatan 6 puteri. Ada keluhan panjang yang terselit dihati semua pelajar tingkatan 6 puteri tatkala Ustaz Mustaqim menyatakan yang perkhidmatannya disekolah itu sudah sampai kepada penghujungnya. Mereka begitu senang dengan kaedah belajar yang diajar oleh Ustaz Mustaqim. Dan begitu terserlah ilmu agama yang dimiliki oleh ustaz muda ini. Dan ianya betul-betul dikagumi oleh setiap pelajar yang ada. Terutama sekali pelajar yang sering diberi perhatian. Nurul ‘Ain..Terasa pantas benar masa yang berlalu.




Kelu lidah Nurul untuk berkata tatkala mengetahu cuti semester ustaz mereka itu telah sampai ke penghujungnya. Tiada apa yang mampu dilafazkannya selain membisu. Entah kenapa berat hatinya untuk melepaskan guru muda ini pergi. Dia sudah terasa senang dengannya, senang dengan cara pengajarannya, pengalamannya yang dikongsikan dan begitu banyak ilmu yang dipelajarinya selama tiga bulan ini. Tiga bulan seakan tiga tahun dirasakan keserasiannya. Tetapi hari ini bagai terasa tiga saat baru mengenalinya. Dan apa yang pastinya hati wanitanya begitu tersentuh dengan pemergian ini. Mungkin hatinya ada menaruh harapan pada ustaz muda ini. Hajatnya mungkin boleh berjuang bersama membangunkan generasi Rabbani. Betapa dia menghormati ustaznya ini. Kagum dengan keperibadian yang ditonjolkan. Memenuhi ciri-ciri mukmin sejati. Dia sering berdoa agar ditemukan dengan seorang yang begini. Orang yang mampu mendidiknya mendekati Allah dia begitu inginkan insan yang sebegitu menjadi suaminya. Tapi apakan daya, perasaan itu hanya berlegar disudut hatinya dan hanya kepada tuhan tempat dia mengadu dan meminta.



“Hari ini adalah hari terakhir ana mengajar kamu..Ana harap sepanjang ana berada disini, kamu dapat mengambil sedikit sebanyak pengalaman dan ilmu yang ana berikan..Semoga Allah memberkati usaha kamu untuk memahami agamanya. Persiapkanlah diri kamu untuk menjadi mujahidah di jalan Allah..”


“Ustaz..kenapa ustaz tak minta ganti ja terus tempat Ustazah Rohana tu..?”. Soal seorang pelajar membuatkan Ustaz Mustaqim tersenyum.


“Ana juga punya tanggungjawab seperti kamu..Tanggungjawab ana kepada Allah untuk memenuhi tuntutannya menuntut ilmu dan kerana dengan itu ana mampu selesaikan tanggungjawab ana kepada kedua ibu bapa ana yang ingin melihat anaknya ini berjaya..”


Ustaz mustaqim menyambung bicaranya tatkala melihat wajah sugul kesemua pelajarnya.


“Tak kira siapapun yang mengajar kamu..Yang penting perbetulkan niat kamu..Untuk apa kamu menuntut ilmu dan kepada siapa yang kamu pasrahkan niat kamu itu..”. Kesemua pelajar tingkatan 6 puteri mengangguk lemah. Diam membisu. Berat rasanya hendak melepaskan guru kesayangan mereka itu pergi.


“Dah..Tak payah buat muka macamtu dah..tak elok..Dah boleh jadi mak budak pun..Lagipun mujahidah Islam tak memerlukan orang yangber putus asa..Ana tunggu kamu semua di Mesir..Ini cabaran ana..”


Mereka tersenyum hambar.


“Baiklah..Ana minta diri dulu..Ana mohon maaf sekiranya sepanjang ana mengajar disini ana ada melakukan kesilapan. Ana mohon maaf..Oh ya..mana Nurul ‘Ain?Ana tak nampak pun dia hari ni..?”.


“Dia merajuk ustaz..”. Suara salah seorang dari mereka membuatkan riak wajah Ustaz Mustaqim sedikit berubah.


“Merepeklah..kurang sihat katanya ustaz..”. Balas Aisyah sambil menjeling tajam kearah rakannya tadi.


“Eemmm...Takapalah kalau begitu..Ana minta diri dulu..Assalamualaikum..”
“Aisyah boleh ikut ana kepejabat sekejap..?”. Pinta ustaz mustaqim sebelum melangkah keluar. Aisyah bingkas bangun lalu menuruti ustaznya.



Bersambung episod terakhir..




Hasil Nukilan : Fakhruz Hadfi Bin Ghazali@2007
Disemak oleh : Ibnurusyd





0 komentar:

Post a Comment

Blogger Muslimin

HarakahDaily.Net

Blogger Muslimat

Tranungkite Online V8

  © Blogger templates Newspaper by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP