Srikandi Agama Mujahidah Sejati (Episod 4)

Tuesday, July 1, 2008


Nurul mengeluarkan Sekeping nota yang terselit kemas didalam sampul ditangannya. Sampul pemberian bakal suaminya disampaikan oleh bakal ibu mertuanya sendiri. Lalu diamatinya isi kandungan Nota berpena hijau itu.



"Assalamualaikum.."


Buat bakal isteriku..NURUL 'AIN


Terima kasih diatas kesudian menerima lamaran tempoh hari. Jutaan kemaafan seandainya lamaran ini mengejutkan Nurul ‘Ain.Im rasa tidak salah kiranya kita punya ikatan terlebih dahulu untuk saling mengenali,juga Im pohonkan kemaafan kerana hingga saat ini Im masih membuatkan Nurul tertanya-tanya siapakah gerangannya bakal suami Nurul ini.Dan rasanya tidaklah terlalu lewat untuk Im memperkenalkan siapa diri Im pada Nurul yang bagi Im rasanya dah sememangnya Nurul kenali..





Tanpa berlengah cepat Nurul mencapai gambar yang masih terselit didalam sampul. Diamati gambar ditangannya itu.



“Ya Allah..”. Bisiknya lembut.



Kelopak matanya berkaca. Air panas dari anak matanya mula mengalir lembut membasahi pipinya.



Buat bakal Isteriku..NURUL ‘AIN..


Mungkin Nurul terkejut dengan kebenaran yang Nurul ketahui sekarang ni..Im rasa bersyukur sangat dengan perkenalan dan pertunangan ni..Semoga Allah kekalkan hubungan ni sampailah saat kita diijab kabulkan nanti.Rasanya Im tak perlu lagi memperkenalkan siapa gerangannya diri Im pada Nurul yang dah sememangnya mengenali Im sejak dulu lagi.Cukuplah dengan sekeping gambar dan nota ringkas ni menjadi perungkai simpulan yang ada difikiran nurul.Jadi..dah bersedia untuk menjadi mujahidah muda memikul amanah besar ini..


Buat bakal isteriku yang solehah..


Semoga apa yang kita lakukan tetap bersandar pada agama Allah.Kerana itulah landasan yang paling ampuh untuk kita menuju ke destinasi yang kita impikan.Semoga dengan keluarga yang bakal dibina ini akan melahirkan mujahid dan mujahidah yang akan meneruskan perjuangan Agama Allah.Tiada apa yang Im harapkan dari isteri yang bijak dan solehah ini melainkan bantuan darinya untuk Im mempersiapkan mujahid mujahidah ini agar mereka mampu untuk berjuang pada Agama Allah.Ternyata hingga saat ini pilihan Im tak pernah tersalah..Dan kerana kekuatan cinta Nurul yang disandarkan pada Allah lah berjaya menemukan kita.Im akhirkan cebisan luahan hati ini dengan sepotong makna ayat Al-Quran dari surah An-Nuur untuk bakal Isteriku.


“Perempuan-perempuan Yang baik untuk lelaki-lelaki Yang baik, dan lelaki-lelaki Yang baik untuk perempuan-perempuan Yang baik. mereka (yang baik) itu adalah bersih dari (tuduhan buruk) Yang dikatakan oleh orang-orang (yang jahat); mereka (yang baik) itu akan beroleh pengampunan (dari Allah) dan pengurniaan Yang mulia.”


Dan masih seperti dulu..Im harapkan dirimu mampu menjadi Mujahidah sejati..Serikandi agama..


Assalamualaikum..



Ikhlas dari : Ahmad Mustaqim



Nurul melipat kemas nota berharga ditangannya.



“Alhamdulillah..”




Air matanya masih lagi mengalir. Tiada lagi ungkapan terbaik selain ucapan syukur kehadrat Allah atas kurnian yang cukup bernilai ini. Tak pernah diduga olehnya betapa Allah menyayanginya. Meletakkan sebutir permata dihadapannya, seseorang yang sememangnya mampu mendidiknya dan sememangnya diharapkannya selama ni.



“Ya Allah..seandainya inilah bukti kasih sayangmu untuk hambamu yang dhoif ini..kurasakan aku tidak layak untuk membalas kasih sayangmu ini.Ianya terlalu besar buatku..

Ya Allah..sekiranya inilah ujianmu untukku..betapa beratnya amanah ini untuk aku pikul tanpa bantuanmu

Ya Allah..hambamu ini tiada sebarang daya tanpa bantuanmu Ya Allah..

Bantulah aku Ya Allah agar dapat aku pikul amanah ini dengan kekuatan yang ada dan lahirkanlah dari zuriat kami nanti petera puteri yang mampu aku bentuk untuk mempertahankan agamamu dan saudara seagamanya..”



Bersambung episod seterusnya...sabar menanti..




Hasil Nukilan : Fakhruz Hadfi Bin Ghazali@2007
Disemak oleh : Ibnurusyd






0 komentar:

Post a Comment

Blogger Muslimin

HarakahDaily.Net

Blogger Muslimat

Tranungkite Online V8

  © Blogger templates Newspaper by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP