Srikandi Agama Mujahidah Sejati (Episod 2)

Friday, June 27, 2008


“Kamu ada masalah ke Nurul?Selalunya kamu tak macamni pun..”. Soal Puan Aida. Anak matanya memandang tepat ke arah wajah Nurul.



Nurul tunduk membisu sambil menggeleng lembut.



“Nurul ‘Ain..boleh tak kamu pandang saya..?”



Nurul memandang wajah pensyarahnya. Wajah yang dia benar-benar kagumi. Wanita yang hebat.



“Kenapa kamu menangis..?”



“Puan..saya rasa saya tak dapat nak teruskan belajar la..saya taknak habiskan ijazah ni..”



“Why..?”. Jelas kelihatan riak terkejut diwajah Puan Aida. Pelajar terbaiknya meluahkan untuk berhenti belajar adalah sesuatu yang sangat mengejutkan.



Ada orang melamar saya baru ni..dan mak ayah terima..”. Balas Nurul sambil mengelapkan air matanya dengan hujung baju kurungnya.



Puan Aida tersenyum.

“Saya ingatkan apa masalah kamu tadi..selalunya orang gembira la kalau nak kawin..”



“Itulah Masalahnya puan..Sebab saya tak kenal pun siapa yang melamar saya tu..dan saya rasa saya dah tak ada harapan untuk terus belajar..”. Bersungguh Nurul menjelaskan masalahnya.



“Nurul ‘Ain..pandang saya..Saya juga seorang wanita macam kamu..saya juga pelajar macam kamu dulu dan sekarang saya juga masih seorang pelajar..Dan saya seorang isteri, juga seorang ibu kepada dua orang cahaya mata..saya bekerja dan juga seorang suri rumah..bagi saya..kejayaan dan kekuatan saya adalah suami saya..saya takkan mampu untuk menjadi sebaik dan sekuat ini tanpa suami saya..”





Nurul terpaku dengan apa yang diperkatakan.



“Perkahwinan takkan menjejaskan apa-apa sayang..Saya taknak kamu patah semangat macamni. Macamna nak jadi serikandi agama..?”



Nurul terkejut dengan kata-kata itu.terus menusuk ke dalam hatinya.



“Sekarang apa yang perlu kamu lakukan ialah teruskan cita-cita kamu..Tunaikan harapan ibu dan ayah kamu. Hormati keputusan mereka..Insyaallah mereka akan hormat keputusan kamu..”



“Terima Kasih puan..”. Balas Nurul. Ada bunga senyuman dibibirnya.



“Kamu boleh jadi yang terbaik..bentukkan peribadi untuk jadi seorang isteri yang baik..anak yang taat..pelajar yang berjaya..jangan jadikan perkahwinan sebagai alasan untuk kita berhenti belajar..Saya tak nampak apapun kekurangan bagi orang yang berkahwin untuk terus belajar dan berjaya..Pinjamlah semangat dan kesungguhan khadijah dan sumayyah..moga kamu berjaya..”



Nurul mengangguk perlahan. Dia baru sedar kini. Matlamat asalnya sudah jauh menyimpang. Serikandi agama..Mujahidah sejati tak pernah berputus asa.



“Lagipun Nurul..saya sebenarnya taknak orang lain yang dapat anugerah dekan untuk tahun ni..”



Nurul tesenyum lebar.

“Terima kasih sekali lagi puan..I will try my best..”



“Saya minta diri dulu puan..”



Puan Aida tersenyum memandang Nurul. Pelajar kesayangannya.



“Nurul..”. Nurul menoleh memandang Puan Aida, belum pun sempat dia melangkah keluar dari bilik berhawa dingin itu.



“Tahun depan Insyaallah saya ingat nak sambung Phd pulak..Saya cabar awak..”. Suara puan Aida sambil tersenyum.



“Terima kasih puan..saya akan cuba”. Nurul berlalu dengan perasaan bercampur baur. Terharu dengan kekuatan yang dimiliki oleh pensyarah wanitanya itu. Semangat yang diberikan. Cabaran yang dilemparkan. Kesangsian yang hampir padam. Harapan yang kian menyinar. Segalanya bagai bunga tulip yang sedang mekar dipagi hari..Segar mewangi. Bangunlah aduhai mujahidah sejati..




Nurul melipat sejadah dan diletakkannya disebelah. Telekung dan kain sembahyangnya dilipat kemas. Ada titisan air mata yang jatuh mengenai pipi lembutnya. Dia pasrah. Panjang dia berdoa tatkala berkesempatan berbicara dengan tuhannya walaupun hanya seketika. Terasa senang dihatinya kerana dipilih untuk menjadi anak yang soleh tanpa melukakan hati ibu dan ayahnya. Allah begitu menyayanginya dan tidak membiarkannya terus dihimpit seribu macam gelisah. Dan dia bersyukur kerana diberi jalan dan dipermudahkan ruang untuknya berfikir secara rasional.



“Ya Allah jika benar dia diciptakan untukku..dekatkanlah hatinya dengan hatiku..

Berikanlah dia kekuatan untuk mendidikku..janganlah jauhkan aku denganmu ya Allah..”



Nurul bingkas bangun dari tempat sembahyangnya lalu dicapai telefon bimbitnya.



“Assalamualaikum mak..”



“Waalaikumussalam..”



“Nurul balik besok mak..Tak sabar nak kawin..hehe..”. Nurul berseloroh.



“Hissh..Mimpi apa budak ni..hari tu bukan main nangis taknak..sekarang suka pulak..”



“Hehe..tak adalah..Sebenarnya Mak..Nurul dah fikir masak-masak..Dah buat solat Istikhoroh pun..Nurul takkan hampakan harapan mak dan abah..”. Jawab Nurul tenang.



“eemm..itulah yang mak harapkan..terlanjur kau telefon ni mak nak bagitaulah..”. Celah ibunya.



“Bagitau apa mak..”



“Hajat bakal menantu mak..dia nak kau habiskan dulu ijazah kau tu..lepas tu baru fikir pasal kawin..lagipun dah tak lama kan..Cuma nak ikatla dulu..”. Balas ibunya dicorong telefon.



“Itulah yang nurul nak bincang dengan mak dulu..nak suruh mak bagitaula pada bakal menantu mak tu..tak sangka dia faham kan..?Mak suka ke menantu mak tu..?”. Soal Nurul sambil ketawa.



“Ada ke tanya macamtu..sukalah..Dia tahulah tu..dia pun pelajar macam kau juga..sekarang ni kalau tak silap mak dia baru habis M.A kot kat UIA tu..dahla..hati-hati balik esok. Abah kamu dah memanggil tu..lapar nasi..mak tak hidang lagipun nasi kat abah kau tu..”



“Yelah mak..kirim salam rindu Nurul kat abah..Assalamualaikum..”



“Insyaallah..Waalaikumussalam..”



Nurul berlalu ke katilnya..Dia mengulum senyuman. Terpancar rasa ketenangan dijiwanya.



“Alhamdulillah..”




Bersambung lagi yer....






Hasil Nukilan : Fakhruz Hadfi Bin Ghazali@2007
Disemak oleh
: Ibnurusyd






0 komentar:

Post a Comment

Blogger Muslimin

HarakahDaily.Net

Blogger Muslimat

Tranungkite Online V8

  © Blogger templates Newspaper by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP