Biografi Sultan Abdul Hameed II Dan Kejatuhan Khilafah Islam ( Bahagian 1 )

Saturday, January 5, 2008



Sultan abdul Hameed Kedua telah dilahirkan pada hari rabu, 21hb september 1842. Nama penuh beliau adalah Abdul Hameed Khan Kedua bin Abdul Majeed Khan. Dia adalah anak kepada Sultan Abdul Hajeed (daripada isteri keduanya). Ibunya meninggal dunia semasa beliau berusia tujuh tahun. Abdul Hameed boleh berbahasa Turki, Arab dan Persia dan dia telah belajar beberapa buku kesusasteraan dan puisi. Semasa bapanya, Abdul Majeed meninggal dunia, bapa saudaranya, Abdul Aziz menjadi khalifah, Abdul Aziz tidak kekal lama dalam jawatan khalifah. Dia telah dipaksa berhenti daripada jawatan khalifah dan selepas itu dibunuh oleh musuh politiknya Uthmaniah. Penggantinya adalah Sultan Murad, anak kepada Sultan Abdul Aziz, tetapi dia juga disingkirkan daripada jawatan dalam masa singkat kerana tidak layak.

Pada 31hb Ogos 1876 (1293H), Sultan Abdul Hameed dilantik menjadi khalifah. Ummah memberikan baiah dan ketaatan kepadanya. Pada masa itu, dia berumur 34 tahun. Abdul Hameed menyedari seperti beliau jelaskan dalam dairinya, tentang pembunuhan bapa saudaranya, dan pertukaran kepimpinan yang kerap adalah disebabkan adanya komplot menentang daulah Islamiah.


Abdul Hameed seorang sejarawan yang sentiasa merenung secara mendalam sejarah silam. Dia telah diberikan jawatan kepimpinan sebuah negara besar yang berada dalam keadaan tegang dan genting. Dia telah menghabiskan masa lebih daripada tiga puluh tahun yang penuh dengan komplot dalaman dan luaran, peperangan, revolusi, peristiwa-peristiwa dan perubahan-perubahan yang berterusan. Abdul Hameed meluahkan perasaannya dalam tulisan dan sajak. Katanya;
Di sini diambil daripada buku Ayahku Abdul Hameed tulisan anak perempuannya, Aishah.


Terjemahan sajaknya:

“Ya tuhanku aku mengetahui engkau yang Maha Esa (Al Aziz)
dan tiada lain melainkan Engkau Yang Maha Esa, Engkau Yang Maha Maha Esa dan tiada yang lain....
Ya tuhanku pimpinlah aku dalam kepayahan ini...
Ya tuhanku jadilah penolongku dalam masa yang genting ini.”

Masalah pertama yang Abdul Haneed hadapi adalah Midhat Pasha. Midhat Pasha telah terlibat secara rahsia dalam penyingkiran bapa saudarnya. Semasa abdul Hameed diberi kuasa, dia telah melantik Midhat Pasha sebagai ketua Majlis mentri-mentri, kerana Midhat Pasha sangat dikenali pada masa itu. Abdul Hameed perlukan jaminan untuk kekal berkuasa. Midhat Pasha adalah gabenor yang baik tetapi beliau keras kepala. Midhat telah disokong golongan yang berpengaruh dalam majlis syura. Dengan bantuan golongan ini, dia telah berjaya dalam meluluskan resolusi untuk berperang menentang Russia. Abdul Hameed tidak dapat menghalang mereka. Sekiranya dia cuba menentang mereka, dia mungkin akan disingkirkan. Tetapi mereka masih mahu menyalahkan Abdul Hameed terhadap semua kerugian disebabkan daripada tidak dijangkakan ini (miscalculataed wars). Abdul Hameed tidak menginginkan peperangan pada masa tersebut, Daulah Islamiah sangat tenat untuk terlibat dalam peperangan.


Seterusnya Abdul Hameed boleh menggunakan perbezaan di antara dia dengan Midhat Pasha untuk mengurangkan populariti Midhat Pasha. Akhirnya dia berjaya melepaskan dirinya daripada belenggu Midhat dan Midhat telah dibuang negeri ke Eropah. Ummah dan ahli politik menyambut baik langkah tersebut.


Seterusnya Abdul Hameed beralih kepada musuh luar negara Daulah Islam Uthmaniah. Dia telah mampu untuk meramalkan revolusi kominis di Russia, dan ianya akan membuat Russia lebih kuat dan lebih berbahaya. Pada masa itu negeri-negeri Balkan adalah sebahagian dari Daulah Islam Utmhaniah sedang berhadapan dengan dua bahaya iaitu Russia dan Austria. Abdul Hameed cuba untuk mengejutkan negeri Balkan dan menyedarkan mereka tentang bahaya bakal dihadapi. Dia cuba untuk membuat perjanjian dengan negeri-negeri Balkan, tetapi bila perjanjian diperingkat akhir, empat negeri Balkan mengambil keputusan yang berasingan dan menolak Daulah Islam Uthmaniah.


Perubahan ini adalah disebabkan pengaruh barat dan Russia . Abdul Hameed menyedari bahawa komplot untuk memusnahkan Negara Islam Uthmaniah lebih besar daripada yang disangkakan. Ianya melibatkan dalaman dan luaran. Sangkaannya terhadap penyingkiran Midhat Pasha dan orang-orangnya meleset dan terpaksa berhadapan pula dengan Awni Pasha, ketua Majlis Menteri-menteri (Alsadr Alazam) dan juga salah seorang ketua tentera. Kemudian Abdul Hameed mendapati bahawa Awni Pasha mengambil wang dan hadiah daripada Inggeris dan peranannya dalam penyingkiran Abdul Aziz (bapa saudaran Abdul Hamed) telah didedahkan kepada Abdul Hameed.

Awni Pasha cuba memaksa Daulah Uthmaniah ke dalam kancah orang Bosnia tanpa persetujuan kehendak Abdul Hameed. Abdul Hameed mengetahui jika peperangan berlaku, Russia, England, Austria, Hungari, Serbia Montenegro, Itali dan Ferancis akan menyerang kerajaan Uthmaniah secara serentak dan memastikan Bosnia dirampas.


Awni Pasha telah memberi maklumat yang salah kepada Abdul Hameed mengenai saiz tentera Uthmaniah di Bosnia. Dia mendakwa bahawa ada 200, 000 orang askar yang bersiap sedia. Tetapi apabila Abdul Hameed meminta penjelasan daripada jeneral lain dan mendapati hanya ada 30,000 askar, untuk menghadapi 300,000 askar musuh. Pada masa itu, ummah menyukai Wani dan Abdul Hameed tidak boleh menyingkirkannya dari jawatan kerana itu akan membahayakan kestabilan dalaman daulah Islamiah.


Kuasa-kuasa barat, menyedari bahawa mereka mempunyai kekuatan yang melebihi kerajaan Uthmaniah dengan sokongan daripada empat Negara balkan (Romania, Serbia, Montenegro dan Ausria Hungari). Keputusannya Bosnia dan Greece terlepas dan terpisah daripada Daulah Islam Uthmaniah.
Abdul Hameed mendedahkan kesalahan Awni Pasha dan menyingkirkannya. Ummha menerima langkah ini. Mahkamah mendapati bahawa Awni bersalah terhadap dakwaan-dakwaan di dalam komplot menentang daulah Islam Uthmaniah dan membantu kuasa luar seperti England.


Kejatuhan Orang Sakit Eropah (Daulah Islamiah Uthmaniah) dilihat sebagai paling utama. Semua pihak mahukan sebahagian daripadanya dan tidak ketinggalan juga golongan Yahudi. Pada tahun 1901 pemiliki Bank Yahudi, Mizray Qrassow dan dua pemimpin berpengaruh Yahudi yang lain datang kepada Abdul Hameed, Mereka menawarkan kepadanya:



Membayar kesemua hutang Daulah Islam Uthmaniah.


Membangunkan angkatan laut daulah Islamiah Uthmaniah.


35 juta lira emas tanpa faedah untuk membantu kemakmuran Daulah Islamiah Uthmaniah.


Sebagai tukarannya:

Membenarkan Yahudi melawat Palestin bila-bila masa mereka suka dan boleh menetap selama mana mereka mahu untuk melawat tempat-tempat suci.


0 komentar:

Post a Comment

Blogger Muslimin

HarakahDaily.Net

Blogger Muslimat

Tranungkite Online V8

  © Blogger templates Newspaper by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP