Tragedi Berdarah Memali : Seputar Persoalan

Sunday, September 28, 2008


السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

بسم الله الرحمن الرحيم.. الحمدلله رب العالمين، والصلاة والسلام على أشرف المرسلين، وعلى اله وصحبه أجمعين. أما بعد

Sudah 23 tahun tragedi berdarah di Memali, Baling Kedah Darul Aman berlalu. Bermula sejak itu sehingga sekarang tiada hitam putih dan penyelesaian kes dilakukan. Mengecewakan sekali. Terutama bagi pihak keluarga yang terlibat. Walaupun sudah begitu lama berlaku, namun luka itu masih berdarah. Tragedi ini berlaku ketika zaman Dato’ Seri Dr. Mahathir Mohamad menjadi Perdana Menteri Malaysia. Ketika peristiwa berlaku beliau berada di Negara China. Manakala Dato’ Seri Musa Hitam pula menjadi Timbalan Perdana Menteri dan Menteri Keselamatan Dalam Negeri serta Dato’ Radzi Ahmad selaku Timbalan Menteri Keselamatan Dalam Negeri.

Bagaimana Ianya Bermula?

Terpahat dilipatan sejarah pada 18 Nov 1985 sekitar jam 7.35 malam, 3600 kekuatan pasukan polis dari pelbagai bahagian termasuk FRU Pulau Pinang, Senoi Prak, Komando 69  telah menerima arahan untuk melancarkan operasi ini dari pihak atasan. Seorang pegawai tinggi dari Bukit Aman mengetuai ‘Operasi Hapus’ ini dengan bantuan beberapa orang lagi pegawai dari Pulau Pinang, Kedah dan Perlis.

Arahan yang dikeluarkan adalah menyerang Kem Komunis dalam daerah Baling, arahan ini ternyata palsu kerana sebenarnya serangan tersebut disasarkan kearah Ust. Ibrahim Mahmod, pengikut-pengikutnya dan sesiapa sahaja yang hadir di rumahnya. Ketika malam itu, pengikut-pengikutnya sedang mengikuti pengajian yang disampaikan oleh Ust. Ibrahim. Selepas habis pengajian pengikutnya tidak pulang ke rumah masing-masing malah terus bermalam di rumah Ust. Ibrahim kerana memikirkan kemungkinan akan berlaku sesuatu yang tidak dijangka. Sememangnya ianya berlaku.

Pada keesokan paginya, lebih kurang jam 11:00 pagi, berpuluh-puluh gas pemedih mata dilepaskan oleh pihak polis kearah rumah Ust.Ibrahim sehinggakan menyebabkan kanak-kanak pengsan akibat terhidu gas. Anggota Komando 69 pula diarahkan untuk menyerang rumah tersebut. Hasilnya, terbunuh salah salah seorang pengikut Ust.Ibrahim yang bernama Cikgu Syafie. Selepas itu, berlaku sedikit perbicangan namun tiada hasil positif berlaku. Serangan tetap dijalankan sehinggalah terkorbannya Ust.Ibrahim bersama pengikutnya. Kesemuanya 14 orang yang terbunuh. Innalillahhi wainna ilaihi rajiun.




Kesedaran Mencetus Rasa

Apakah reaksi anda tentang Tragedi berdarah ini?

Bagaimana pendapat anda terhadap Tragedi ini, adakah bersetuju dengan mengatakan Ust.Ibrahim adalah seorang pemberontak?

Atas rasa sikap perikemanusiaan dan keadilan Islam, saya memandang isu ini bukanlah boleh sengaja di biar berhabuk menanti mamahnya usia. Sebagai inisiatif perlu ada tindakan susulan seterusnya. Saya diamanahkan untuk mengkaji dan mewawancarakan isu ini kepada sesiapa sahaja samaada yang tahu atau tidak juga bagi mereka yang pernah terlibat atau tidak. Objektif utamanya ialah mahu melihat respon masyarakat Malaysia khususnya tentang isu ini. Seterusnya mungkin dapat memberikan kesedaran yang berguna. Disamping itu, segala komen dan wawancara terpilih dari sahabat sahabiah Insya’Allah akan dimuatkan di dalam projek majalah “Suara Kampus Edisi Tanta” nanti. Biiznillah. Jangkaan akan terbit pada bulan November 2008.


Kesimpulan

Oleh itu, saya berharap kepada pengunjung blog saya dan sesiapa sahaja yang membaca entri ini serta tahu perihal tragedi ini dipersilakan memberi. Ayuh! silakanlah menjawab persoalan tersebut semoga lontaran pandangan anda yang bernas itu punya releven. Saya mengalu-alukan sebarang pendapat positif dan negatif namun punya sempadan tatasusilanya.




Ibnurashidi
7:09AM, 28 September 2008
Siberbay



"Luangkan sedikit masa anda untuk berkomentar, semoga sama-sama mendapat Tsaqafah dan Ilmu berguna..."

59 komentar:

Ibnurashidi said...

Diharapkan kepada sahabat sahabiah dapat menulis nama@nickname, status, negeri dibawah jawapan. Sekian, Terima Kasih banyak2:)

Tirana said...

Hutang darah mesti di bayar dengan darah. Orang2 yang terlibat secara lasngsung dalam kes Memali ini patut diseret ke muka pengadilan dan dikenakan hukuman segera.Kenapa kes ini berlarutan hingga sekarang tanpa ada penyelesaian walaupun terdapat bukti yang nyata? Kerana ia melibatkan pemimpin tertinggi negara. Sudah menjadi adat resam di Malaysia di bawah kerajaan BN,para pemimpin akan mendapat kekebalan dalam kes-kes yang melibatkan kesalahan undang-undang. Para pemimpin BN akan dilindungi oleh undang-undang walaupun mereka didapati melakukan kesalahan. Jabatan polis dan badan kehakiman negara telah dimanipulasikan oleh kerajaan BN untuk menjaga kepentingan pemimpin-pemimpinnya. Sudah sampai masanya kita sebagai rakyat, bangun dan membuka mata untuk melihat kebenaran. Jangan jadikan sikap ta'sub dan ta'at kepada pemimpin membutakan mata kita untuk melihat sesuatu yang benar. Yang bersalah patut dihukum tidak kira siapa dia.

Kebenaran mengenai kes Memali ini patut disebarkan memandangkan generasi muda sekarang ramai yang tidak mengetahui tentang kes tersebut.

Tirana
Female/Married
Wilayah Persekutuan KL.

Ibnurashidi said...

Alhamdulillah, komen pertama yang positif serta menarik. Format yang menepati skema ditetapkan. Insya'Allah, saya akan memanjangkan jawapan ini ke peringkat seterusnya.

Dialu-alukan lagi sesiapa untuk memberi pandangan. Dateline sebelum 5 Oktober 2008.

faridmw said...

salam... kes mamali mmg susah nak diperkatan.. krana kes ini melibatkan pemimpin2 atasan pada waktu itu.. mereka ada kuasa dan mereka leh lakukan apa saja... tpi mereka lupa ada yang lebih berkuasa dari mereka...dan tiada sesaipa akan terlepas dari kekuasaan allah S.W.T

farid
lelaki/bujang
damascus,syria

A t i Q a h said...

Salam..

Saya pernah baca buku tentang tragedi Memali ni masa sekolah rendah dulu. Kalau melihatkan pada situasi yang berlaku pada waktu tu, (adegan tembak menembak, siap ada kereta kebal lagi), ia sepertinya bukan terjadi dalam negara kita yang selalu diwar-warkan sebagai negara yang aman makmur.

Jujurnya, saya masih belum jelas tentang punca sebenar hingga berlakunya tragedi berdarah ini. Tapi yang saya pasti, mangsa-mangsa adalah tidak bersalah sama sekali.

Mungkin kerana kejadian ini melibatkan jumlah orang sedikit, ramai rakyat tidak mengetahui kisah sebenarnya. Mereka ditunjukkan dengan rakaman video yang pendek, memaparkan beberapa orang wanita yang cuba membaling batu ke arah polis. Walhal kisah sebetulnya, jauh menyimpang dari yang ditunjukkan.

Jika rakyat tahu kisah sebenar, jelas amat, siapa yang bersalah dalam hal ini.

Atiqah
Female / Single
Malaysia

Ibnurashidi said...

Terima Kasih Faridmw atas huraian yang diberikan..nama kita nak serupa ya?:)

Sedikit pembetulan, sebenarnya ana nak tulis status tu dengan maksud pekerjaan@pelajar. Tak mengapa, semoga komen seterusnya dapat memperbetulkan kembali.

Ibnurashidi said...

Salam Atiqah..

Ya, ramai masyarakat yang tidak tahu akan kes ini sekarang. Kerana kes ini telah pun dilupakan oleh semua pihak. Semoga dengan sedikit perbincangan ini dapat memberikan input berguna buat generasi sekarang.

Ana yakin, orang kampung ana sendiri kat Baling mungkin dah lupa akan peristiwa ini.

Tirana said...

Minta maaf..saya tak tahu maksud ibnurashidi dengan perkataan "status" tu.. sebenarnya. Biasanya kalau tanya status, tergambar dalam fikiran saya marital status..hehehe.. So kalau status yang begitu yang ibnurashidi maksudkan.. saya tergolong dalam kumpulan " surirumah sepenuh masa"

Ibnurashidi said...

Saya yang sepatutnya minta maaf, tersilap tulis 'status'. Sebetulnya ditanya belaja@bekerja.:)
Ok Insya'Allah akan saya masukkan kedudukannya. Raya tentu meriah ya, sebagai suri rumah punya kelebihan banyak buat anak-anak dan suami. Semoga Allah memudahkan urusan.


P/S : Teruskan kepada sesiapa yang berminat untuk memberi pandangan. Dipersilakan..

jinggo said...

saya termasuk ke blog ni - rasanya saya harus terus singgah selepas ni.PERISTIWA MEMALI - itu sebahagian daripada cerita yang saya ikuti secara rapat dulu. Terlalu banyak cerita , yang pastinya semuga ramadan dan aidilfitri ini seluruh keluarga yang terlibat di rahmatiNya.

Ibnurashidi said...

Yer, dipersilakan Encik Jinggo. Jikalau ada cerita mungkin boleh dikongsikan disini. Semoga sama-sama mendapat manfaatnya. Mungkin cerita Encik versinya berlainan barangkali.

Semoga Allah merahmatimu..

jinggo said...

Saya orang kedah ( tualang - pokok sena ) ayah terlibat secara total mendukungi politik Islam. di zaman itu ( en pun tahu - suasana PAS tak macan sekarang , rata2 di dukungi oleh ustaz2 yang berpegang terus kepada Quran & Sunnah . Jadi En boleh buat tafsiran sendiri - kami di bentuk macamana. Kesimpulan saya - dan saya yakin ( sebagaimana kata puan tirana ) - ada cerita lain @ agenda lain dikala itu. Saya secara sedar ( walaupun masih sekolah rendah )-dan saya menafsirkan cerita sama dengan orang lain - kita berada di bawah sistem yang MENHALALKAN SEMUA CARA ( maaf ) - dan sekarang saya sebahagian daripada INDIVIDU yang terlibat dalam proses PEMBENTUKAN INSAN merasakan KITA kena lakukan SESUATU. Sistem telah mengujudkan Islam ( cuma gaya hidup ) satu bentuk budaya dan semakin itu dan ini......insyallah - saya ada ruang.

Ibnurashidi said...

Oohh, Encik orang kedah rupanya..nampaknya kita senegerila ye. Saya berasal dari kupang Baling kedah. Kalau nak ke Kampung Memali tu taklah jauh sangat dari rumah saya. Apa yang pasti, kat Memali sekrang ada sebuah sekolah agama di sana. Dah lama tak menjenguk ke sana entah macam mana rupanya.

Benar, hasil tarbiyyah Al-Quran dan As-Sunnah ini lain kualitinya dengan pemimpin yang dipilih kerana hanya semata-mata pandai berkata-kata. Perkataan sistem menghalalkan semua cara itu saya akui. Sememangnya sistem Malaysia lebih kepada Matlamat Menghalalkan cara. Perkara benar atau tidak itu tolak tepi janji jaga kedudukan lebih utama.

Justeru itu, untuk membentuk peribadi Insan mulia bukanlah perkara mudah. Perlu kesungguhan dan Istiqamah. Memang kena lakukan sesuatu. Kalau tidak sampai bila pun Islam akan ditindas.

Yahudi dan Nasrani telah berjanji akan berusaha memesongkan aqidah umat Islam sehingga hari kiamat. Sehingga cara hidup itu sendiri berubah. Bukan fantasi tetapi realiti.

jinggo said...

Yang menariknya sekarang - kita bercakap soal sistem , setiap ada orang ada versi tersendiri tentang sistem.dan saya mengambil tindakan duduk dalam kerajaan ( saya bekas julatih PLKN & BTN ) - walaupun secara asasnya saya melihat sendiri banyak ketidakbetulan berlaku : mungkin niat untuk meletakan sasaran pada pendidikan @ tarbiyah - tapi akhirnya penat - saya buat kesimpulan sendiri. Perubahan tidak mungkin akan berlaku pada orang yang TAK NAK...dan hanya TAHU apa yang MEREKA diberitahu oleh ( utusan )- yang lain2 tak perlu. Mungkin satu masa en ( ustaz ) boleh jenguk blog saya ( membicara topik kemanusian )dan seterusnya kita berkerjasama ( bentuk kita bincang kemudian )...kedah steady sekarang no ! langsung tak ada gossip politik...

Ibnurashidi said...

Bercakap soal Sistem ini menyebabkan saya terfikir beberapa kali. Kenapa begitu, realiti yang berlaku sekarang sebuah kuasa besar dunia Amerika Syarikat sedang mengalami kejatuhan mendadak. Ekonomi juga semakin berterabur cacamarba. Ini semua kesan penggunaan sistem kafir, apabila menggunakan sistem buatan akal manusia akibatnya begitulah. Begitu juga Malaysia, menggunakan undang-undang berdasarkan akal semata apa jadi. Saya yakin Encik juga tahu hal ini.

Bercakap soal PLKN, teringat Pak Su saya bercerita ketika dia kerja tukang masak di PLKN. Macam-macam masalah 'so sial' berlaku. Buatlah apa-apa program sekalipun jika tidak ikut acuan Islam nescaya akan tahu nasibnya.

Semoga mereka yang TAK NAK itu mendapat hidayah dari Allah menjadi NAK kelak. Semoga yang TIDAK TAHU itu menjadi TAHU setelah ada orang yang MEMBERITAHU.

Saya baru menjenguk, Insya'Allah harap lepas ini bertambah steady bila selalu menjenguk. Tidak begitu Encik?

jinggo said...

oklah ustaz - kita bergerak dalam linkungan kita. saya komitmen 100 % untuk latihan ( ada dapat sikit2 dari kerajaan PKR )- insyallah , kalau ada masa nanti kita cerita lagi....yang penting saya menambah lagi bilangan orang2 yang berkuanliti di sekeliling saya...

Ibnurashidi said...

Saya bangga jika benar statement Encik tentang berjaya menambah orang-orang berkualiti di sekeliling Encik. Semoga orang berkualiti itu mampu menghasilkan momentum kuat untuk melawan arus globalisasi.

Encik orang kuat PKR juga ya?Bagaimana dengan perkembangan peralihan kuasa?mungkin Encik ada berita memandangkan berada di tanah air. Apa maksud 100% latihan tu?mungkin sedikit penjelasan barangkali:)

Bunga Rampai said...

Salam,

Diskusi yang sangat bermanfaat. Alhamdulillah.

Terima kasih ziarah saudara ke blog saya. Menghargainya.

Selamat Hari Raya Aidillfitri, maaf zahir dan batin. Semoga ceria selalu :)

Ibnurashidi said...

Salam Bunga Rampai...

Teringat bunga teratai..bunyinya hampir sama ya.
Tidak mengapa, ziarah-menziarahi ke arah kebaikan ada manfaatnya. Teruskan berkunjung lagi pada hari2 mendatang. Insya'Allah ada penghargaan buat pengunjung blog.

Hati-hati dijalan raya..hati-hati juga ketika makan..lebih makan beratur kat hospital pula:)

jinggo said...

Ustaz - saya buka training centre ( link di blog - eco kid adventure )- menyediakan kemudahan latihan dan saya sendiri buat latihan. Kerajaan PKR - macam yang kita tahu.Kepimpinan itu ada seninya kan - setakad hari ini di peringkat bahagian ( haru biru ) Minta maaf , dalam situasi hari ini. PAS juga yang steady.Peralihan kerajaan - sumber terhad ustaz : dari akhbar haluan kiri ( begini ) haluan kanan ( begini )- orang politik ni RETORIK lebih ( lagi pun berniaga ustaz tak boleh zahirkan sangat..yang pastinya kita masih duduk di bawah sistem yang menhalalkan semua cara : ok ustaz kita jumpa lagi - kalau ustaz mai KL ( singgah gombak )- tengok apa Hassan Ali buat kat Gombak ( program bina insan berterusan )ok ustaz , kita jumpa lagi dan selamat hari raya.

kin hashim said...

Ooo...ini ye pendapat yg mau diminta? :).

Bersetuju dgn pandangan en jinggo. Negara kita masih dilingkari dgn sistem 'menghalalkan semua cara'. Walaupun agak ramai yg sudah celik, tetapi masih ramai lagi di luar sana yg masih buta...buta kerana dilindungi pandangannya, dan tak kurang juga yg sengaja tak mau memandang.

tragedi memali...errr...apa lagi ek? mmm..tiba2 kering idea plak... nanti pikir2 ayatnya ya... insyaAllah akan ke sini lagi bila ada ruang dan kesempatan...

selamat hari raya, maaf zahir batin..

kinhashim
surirumah
ireland

Ibnurashidi said...

Itu sudah bagus. Jangan lupa terapkan fikrah Islami dalam minda pelajar-pelajar ya. Biar mengerti apa itu Islam sebenar disamping memotivasikan diri.

Kempimpinan juga berseni ya. Semoga kesenian itu mendatangkan manfaat untuk semua. Akhbar ternyata banyak berlaku penyelewengan. Mungkin boleh gunakan sumber sekunder spt internet.

RETORIK yang menghasilkan METARIALISTIK keduniaan semata..HIPOKRIT menjadi tunjang belakang..bila duduk dibawah Matlamat menghalalkan cara jadi gitula.

Insya'Allah..saya kat Mesir lagi ni. Nanti balik bolehla:)

Nur_syahadah said...

Salam.. B'kenaan kisah Memali,jujurnya saya kurg mengetahui tentg nya..pernah dgr tp tiada pengthuan meluas.sorg tman telah menceritakn kembali mengenainya..sedih,t'haru dan menyayat hati,itulah yg dpt saya gmbarkan.. Saudara perasan tak,skrg tak kire di mane pun bile melibatkn pejuang islam mesti di namakn pengganas,penentang ngara.. Takut sgtkah 'mereka' jika daulah islam t'tegak sepnhnya d tanahair?bimbg xdpt lg halalkan pe yg haram agknye.. Peristwa b'darah memali dilupakn tnpa adanya pembelaan. Jika 'org2 kerjn' memandg ust Ibrahim penentg ngara,mane bktinye?knape agma yg wjb d tegak d halang.. Tak ke sngsang namanye.. Yang bta pn dpt menilai dgn mata hati,knape yg celik harus m'btakn mata hati dlm mentafsir kejdn menyayt hati.. Sbnrnye kite sering di manipulasi utk kepentgn org2 atsan.. Byak ptar belit dipaparkan sehingga kabur kebenaran.. Kesalahn xharus ditunding pd pentafsir tp pd pemapar juga perancang.. Sesungguhnye setiap kebnaran walaupn pahit dan susah akan t'serlah juga kemudian.. Dan ingatlah secebis kepalsuan akan t'bongkar jua pd seisi alam..

Ibnurashidi said...

Saya juga bersetuju dengan pandangan Kin Hashim dan En.Jinggo tentang masalah matlamat menghalalkan cara. Itulah slogan Kapitalisme. Melihat untung sahaja tanpa mengambil soal hukum hakam halal haram lagi.

Baik..silakan fikir dahulu, semoga lepas ni ada idea yang bernas. Kot2 muncul time tengah buat kuih raya atau rendangkan:)

A t i Q a h said...

Ohoh. Status saya - pelajar. :P

Ibnurashidi said...

Salam Nur Syahadah..

Huraian yang agak menarik. Sememangnya kisah nostalgia sebegini jika pihak kerajaan yang terlibat akan diselindungkan sebaik mungkin. Kemas dan rapi!Dalam kes Memali kita belum lagi membicara tentang politik tapi perihal keadilan, menuntut keadilan Islam yang sebenar. Bukan mahu bercakap omongan kosong.

Teruskan memberi pendapat, jangan lupa sertakan sedikit biodata diri:)

Ibnurashidi said...

Status pelajar ye..bagus-bagus..belajar rajin-rajin ya!:D

Anonymous said...

dgn nama ALLAh yg Maha Pemurah lg Maha Pengasihani..
assalamualaikum..
sejujurnya sy tdk berapa th ttg tragedi ini + sy jg msh d bwh umur..
"Saya diamanahkan untuk mengkaji dan mewawancarakan isu ini kepada sesiapa sahaja samaada yang tahu atau tidak juga bagi mereka yang pernah terlibat atau tidak."
dr itu sy trtarik jg dan dgn rs dipikul tggjawab sbg muslim utk mmberi komen yg xseberapa ni..:)
dr ap yg sy nmpk, tragedi ini mmbuktikn pihak kjaan menunjukkn sikap anti mrka sehingga sggp membunuh saudara seIslam sendiri..
sejauh mn sensitiviti kita melihat saudara seIslam sendiri diprlakukn sedmikian..
bangkit brjuang & buka mata melihat yg haq..
hidub biar brjuang kelak mati akan terbilang..
link ini blh dilht utk dikongsi brsama..
(promote?) :)

http://www.harakahdaily.net/index.php?option=com_content&task=view&id=9667&Itemid=77

syukran + tahniah kpd penulis blog..:D

awrapurnama
pelajar
melaka

khaleef said...

selamat hari raya maaf zahir batin ibnurashidi :D
may God always bless you

nurhuda_cahayapetunjuk said...

Assalamualaikum..

Salam Lebaran untuk akhie..
Jemputlah ke blog ambil kad raya ya..:)

Ibnurashidi said...

Salam Awrapurnama..

Sangkaan saya meleset, rupanya ramai yang masih tidak tahu akan peristiwa ini sebenarnya. Berjaya betul peranan Media dan Kerajaan UMNO dalam menyebarkan perang psikologinya.

Namun saya harus puji generasi spt ukhti yang masih ingin mengambil tahu walau tidak tahu menahu. Tahniah, sentiasa peka dengan sebrang isu!syukran atas komen.

Ibnurashidi said...

To Khalef..

Selamat Hari Raya juga buat anda..sila ke entri "Salam Syawal Dari Bumi Badawi"

Ibnurashidi said...

Kepada Nurhuda_cahayapetunjuk...

Syukran atas kad raya..sila rujuk artikel baru dan dapatkan kad raya anda:)

Nur_syahadah said...

Salam.. Selamat hari raya buat ust yg jauh dr family.. Maaf zahir batin.. :)..lupe nk tls biodta..
Guru,trganu

Ibnurashidi said...

Tak mengapa Nur Syahadah..silakan tulis. Oh, guru ya. Bagus. Semoga menjadi pendidik yang sejati:)

Bob's Corner said...

Aku masih teringat lagi akan video peristiwa memali yang aku tonton ketika aku masih lagi di sekolah rendah. Masih segar di kepala ni apabila seorang demi seorang di tembak dari trak setelah mereka memegang parang sambil melaungkan Allahukhabar menghala ke arah trak tersebut. Ketika itu, aku masih lagi kecil tidak mengerti apakah yang terjadi pada ketika itu. Dan sekarang baru aku tau, apakah yang sebenar yang terjadi.

Pelajar di Perantauan

Bob's Corner said...

Aku masih teringat lagi akan video peristiwa memali yang aku tonton ketika aku masih lagi di sekolah rendah. Masih segar di kepala ni apabila seorang demi seorang di tembak dari trak setelah mereka memegang parang sambil melaungkan Allahukhabar menghala ke arah trak tersebut. Ketika itu, aku masih lagi kecil tidak mengerti apakah yang terjadi pada ketika itu. Dan sekarang baru aku tau, apakah yang sebenar yang terjadi.

Pelajar di Perantauan

ALIA said...

tragedi mamali? ini utk post pd suara kampus ke? :)

Ibnurashidi said...

Terima Bob's Corner sudi memberi sedikit komen..Jadi apakah yang anda tau apa yang terjadi itu?Jika sudi sila berikan penerangan.

Ibnurashidi said...

Ya Dr ALia, Tragedi Memali untuk post di Suara Kampus. Sedang mengumpul wawancara umum untuk dikhususkan:)

Kalau nak join silakanlah menghuraikannya sedikit sebanyak.

Ayah said...

Mengenai peristiwa Memali, bagi ayah ia berpunca daripada kegagalan kerajaan mengawal dan menghadapi kehendak2 rakyat. Kerajaan gagal menggunakan saluran untuk berdiplomasi dengan rakyat bagi mengetahui kehendak dan keinginan rakyat. Peristiwa tersebut berlaku di tempat bernama kampong Memali di daerah Baling. Sehingga sekarang kes tersebut masih belum diselesaikan oleh pihak kerajaan yang memerintah yg mana kerajaan tersebut adalah diperintah oleh parti yg sama ketika peristiwa Memali. Sebelum peristiwa itu, perdana Menteri yg ketika itu iaitu Tun Dr. Mahathir Mohammad mengarahkan timbalannya iaitu Musa Hitam utk menangkap penduduk yang dikatakan ingin memberontak dan melakukan keganasan. Bekas PM telah melawat Negara China bagi mengelakkan dia dituduh ‘membunuh’ rakyat. Suasana sebenar di kg. tersebut adalah tempat di mana Ustaz Ibrahim Libya dan penduduk-penduduk kampung menggiatkan usaha dakwah iaitu dengan mengajar ilmu2 agama. Secara kebetulan beliau dan pengikutnya adalah ahli parti PAS yg diketahui bahawa parti tersebut sememangnya parti yg berjuang dalam politik Malaysia utk menegakkan Negara Islam. Bagi ayah, tindakan kerajaan adalah zalim dan tidak berperikemanusiaan dengan sewenang2nya mengangkap dan menembak penduduk yang menyuarakan kehendak mereka. Sepatutnya jika ada sebarang kehendak atau desakan, kerajaan hendaklah menghantar wakil untuk berbincang mengenai apakah yg diinginkan oleh rakyat. Memang tdk wajar juga penduduk kampong menahan pegawai keselamatan yang berada di kampong tersebut. Tetapi kerajaan telah menggunakan alasan tersebut untuk menggunakan kekerasan ke atas rakyat. Bagi penduduk kg yang juga penyokong parti pas, semangat ‘jihad’ ditiupkan utk melawan kejahatan kerajaan itu. Ada kalangan penduduk yg mati apabila berkeras daripada ditangkap oleh kerajaan dan akan disumbatkan dalam tahana ISA. Yg terkorban termasuklah Allahyarham Ustaz Ibrahim Libya . Ada yg cedera dan sehingga kini cacat akibat ditembak oleh polis iaitu kwn ayah, Ustaz Harun. Seterusnya kerajaan juga telah gagal menyelesaikan kes tersebut di mahkamah walaupun setelah berpuluh tahun terjadi. Anak-anak dan balu2 yang terkorban tdk mendapat pembelaan yg sewajarnya. Bagi penyokong paarti pemerintah ataupun pihak kerajaan, mereka mengatakan bahawa memang penduduk kg memali ingin menggunakan kekerasan utk menggulingkan kerajaan. Ada juga yg menuduh sesat dan ingin menyebarkan ajaran sesat. Pernah seorang penyokong parti pemerintah memberitahu bahawa Ustaz Ibrahim dianggap nabi oleh pengikutnya dan perlu mengucap berbunyi “ashaduanla ilahaillallah, wa ‘ahhadu anna ibrahim rusulullah’;”. Demikianlah tuduhan2 yg diberikan oleh beberapa org penyokong parti pemerintah.

Sekian..

Ibnurashidi said...

Alfu Syukran buat Ayahku kerana sudi memberikan komentar berkenaan Isu Peristiwa Memali ini.

Teringat kisah yang diceritakan kawan Ayah iaitu Ustaz Harun ketika mengajar kami sewaktu diTingkatan 4 kalau tak salah saya. Dia menceritakan bagaimana tangan dibedil M-16 oleh pihak polis sehingga menjadi lumpuh. Selain itu, seorang lagi guru saya iaitu Cikgu Khutub juga terlibat sama dalam peristiwa tersebut. Katanya, bayangkan betapa sakitnya ditembak dengan peluru M-16 yang berputar-putar menembusi perut.

Semoga Peristiwa ini memberikan pengajaran berguna buat kita semua.

Ibnurashidi said...

Isu tragedy berdarah memali sehingga kini tidak selesai kesnya. Sudah 23 tahun ianya berlalu tanpa sebarang penyelesaian dan tindak balas positif dari semua pihak. Oleh itu, diharapkan pertanyaan ini dapat merungkaikan sedikit persoalan yg bermain di benak fikiran masyarakat Malaysia umumnya dan khususnya bagi keluarga mangsa.

1.Apa pandangan anda tentang peristiwa tragedy berdarah di Memali, Baling Kedah pada tahun 1985?

Pada pendapat saya,ianya merupakan satu tipu muslihat untuk menghapuskan Ibrahim Mahmud bagi kepentingan politik UMNO. mereka mahu menentukan terhapusnya rintangan dalam menentukan kemenangan kerusi Bayu/Baling dalam pemilu yg akan datang

2.Bagaimanakah kes ini berlangsung, kenapakah ianya terhenti begitu lama?

Setelah terbunuh nya 14 orang,termasuk Ibrahim Mahmud,dlm operasi tersebut,seluruh warga kampung memali diarah kn ditahan oleh Musa Hitam.Dan kes diisytihar kn ditutup,tanpa sebab yg relevant.tiada bantahan dari pihak UMNO.Mungkin atas dasar utk menyelamat kn tipu muslihat yg telah dirancang dari awal.

3.Dari sebelah pihak mengatakan keluarga mangsa mati syahid, manakala sebelah pihak lagi mengatakan tidak dan mereka sebagai mengugat keselamatan Negara. Bagaimana pendapat saudara tentang masalah ini?

Kematiannya mereka diiktiraf syahid kerana mereka berjuang menegak kn agama, mereka lebih rela berjuang dari menyerahkan dirinya untuk dijadikan alat mereka yang mahu menaikkan semangat nasionalisme.Mereka telah mati di tangan segerombolan penembak upahan yang tergolong ke dalam golongan yang suka berpoya-poya.

4.Melihatkan kepada kronologi peristiwa tersebut, tiada penyelesaian dibuat oleh pihak kerajaan mahupun pihak terlibat. Adakah dengan cara membiarkan kes ini tanpa perbicaraan akan memberi keadilan kepada keluarga mangsa?

Dengan arahan yang dibuat oleh Musa Hitam, seramai 14 org telah terkorban,ramai orang yang tidak berdosa telah ditangkap dan ditahan. Mereka dikumpulkan di satu tempat yang tidak selesa dan menjijikkan. Sesiapa yang cedera parah dihantar ke hospital Sungai Petani ataupun Alor Star dan hanya diberikan layanan pesakit luar, satu penghinaan yang berlanjutan.
Itu semua adalah ‘balasan’ yg diberikan oleh ‘orang melayu kita sdri’ (arahan daripada Musa Hitam yg tidak berperikemanusiaan) terhadap sesama Islam kerana mereka mahu menegak kn kebenaran.Masih adakah ruang utk mereka diadili?Dimana sense kita sbg umat Islam bila saudara kita ditindas..

5.Bagaimanakah pendapat anda, adakah wajar kita menggelarkan penduduk kampung yang terlibat dengan arwah Ustaz Ibrahim Libya sebagai pemberontak Negara?

Pada pendapat saya,mereka bukan lah dikategorikan sebagai pemberontak.Mereka adalah penegak agama yg patut dikagumi n dicontohi.Itulah semangat yg sepatut nya dimiliki oleh umat islam hari ini.Nilai agama itu bukan lah terletak pada muncung2 senapang,malah ia lebih dr itu..

6.Adakah Ustaz Ibrahim Libya juga sebagai pemberontak?

Beliau bukan lah pemberontak seperti yg di sebarkan didada akbar,hanya yg mengenali serta menghargai perjuangan beliau sahaja dapat melilai betapa beliau berkorban utk Islam. Ibrahim pernah ditawarkan beberapa jawatan penting dalam sebuah parti politik yang bukan Islam seandainya dia sanggup mengenepikan golongan miskin dan melata. Menepati nawaitu hidupnya, beliau telah menolak semua itu yang dianggapnya sebagai syurga dunia kerana dia lebih senang merapati golongan yang mendekati Allah. Kerana itu dia kerap didatangi ancaman hidup beberapa kali yang mahu memerangkapnya dan membunuhnya. Semua itu dipinggirkannya sahaja sebagai sesuatu yang tidak penting.

7.Dari sudut keadilan sejagat, bagaimana hendak meredakan keadaan supaya tidak timbul soal tuduhan tanpa sebab kepada mana-mana pihak?
-Tiada Jawapan-


8.Bagi pandangan anda, apakah cara terbaik perlu dilakukan bagi menyelesaikan masalah ini?

Apabila seorang ulama cuba memberikan khidmatnya kepada rakyat jelata, dan membantu mereka menaikan taraf hidupnya, beliau telah dikepung dan ditahan untuk dibunuh dengan kejam. Di manakah letaknya erti kehakiman, keadilan dan kebenaran itu? Mereka yang bertanggungjawab dalam Episod Memali harus ditangkap dan dibawa ke mahkamah. Darah orang Melayu tidak sepatutnya dibiarkan mengalir di atas bumi orang Melayu dengan alasan songsang betapa Islam menyokong nasionalisme. PAS dan juga seluruh organisasi Islam telah mendesak agar ditubuhkan satu suruhanjaya diraja untuk membongkar kisah Tragedi Memali itu.

9.Wajarkah isu tragedy memali dijadikan bahan momokan politik?

Tindakan yang dilakukan oleh UMNO menunjukkan parti itu bukan lagi memberi kepentingan terhadap keluhuran Islam dan juga orang melayu. Ironisnya Islam dan Bangsa Melayu menjadi alat UMNO untuk terus mempertahankan kuasanya. Kumpulan ultra Cina dan India sedang bersepakat secara senyap di kalangan mereka. Mereka berjaya memperalatkan individu Melayu yang ternama sebagai juara tempelan mereka. Kesan tragedi Memali telah membuatkan Kampung Memali bertukar rupa daripada sebuah kampung yang aktif menjadi sebuah kampung yang dihantui seribu kenangan pahit. Ramai penduduk asal kampung itu telah melarikan diri kerana takutkan ancaman polis.Sekiranya isu ini dibesarkan dalam politik,ada kemungkinan kelemahan UMNO akan terserlah,betapa bodohnya Melayu sehingga dipergunakan,diperalatkan,dan tidak mungkin mereka(UMNO) mahu dilihat bodoh olehrakyat sendiri.Pada pendapat saya,kerajaan akan memilih untuk tidak berdebat mengenai isu ini di mata politik Negara kerana ia lebih menampakkan kekurangan dalam pentadbiran instead of kestabilan.


10.Bagaimana harapan anda terhadap penyelesaian isu ini?supaya pihak keluarga mangsa mendapat keadilan sewajarnya dan tidak lagi menjadi isu menakutkan semua pihak.

Saya tak tahu nk jawab mcm mana soalan ni,tp saya yakin Islam akan gemilang semula di akhir zaman sepertimana datang nya Islam pada awalnya.Kamu berpegang kepada Protokol tetapi kami kepada al-Quran. Kami(orang Islam) tidak takut mati kerana mati melawan kamu adalah mati syahid. Allah menjanjikan syurga untuk kami. Sejuta sahabat kami mati, tak apa, sejuta terus masuk syurga tanpa hisab. Alhamdulillah! Tetapi kamu mati katak, satu sen tak berharga kerana kamu kaum kuffar..



Nama:Nur Tasnim Kamarul Zaman
Course:2nd yr student of BSc Maths(Hons/Edu)
University of Auckland
Address:Auckland City,Auckland 1010,New Zealand

Pendekar Gayung said...

Bagi saya yg sekarang tdk menyebelah kepada mana2 pihak samada pihak kerajaan atau parti PAS, peristiwa tersebut tidak patut berlaku. Kerajaan memang zalim dan tidak prihatin kepada rakyat mengenai apakah yg diinginkan oleh raktyat. Sememangnya juga kerajaan adalah kerajaan sekular yg tidak memerintah Negara berdasarkan hukum Islam sepenuhnya.


Oleh itu bagi pihak rakyat yang lebih kuat dan cenderung kepada agama, mereka menginginkan sebuah Negara Islam yg memerintah berdasarkan hukum2 Islam. Manakala bagi pihak penduduk atau pendokong parti PAS yg ingin menegakkan sebuah Negara Islam, tindakan berjuang secara kekerasan mahupun demokrasi adalah tidak sesuai memandangkan Islam semestinya ditegakkan berdasarkan thariqah Islam bukan demokrasi atau keganasan dan sebagainya. Thariqah atau metod tersebut adalah sewajibnya mencontohi thariqah Rasul. Bila kerajaan bukan kerajaan Islam, kes tersebut memang tak dapat selesai sehingga kini dan mereka buntu.


Ok, sekian..KHILAFAH ADALAH FITRAH!!! Salam.

Ibnurashidi said...

Terima Kasih kepada Pendekar Gayung yang sudi memberikan komentar. Semoga Khilafah kembali tertegak kembali mengikut manhaj Nubuwwah..

Ibnurashidi said...

1.Apa pandangan anda tentang peristiwa tragedy berdarah di Memali, Baling Kedah pada tahun 1985?

Jawapan-

peristiwa berdarah memali yg berlaku di baling pada tahun 1985 adalah bukti kekejaman pihak penguasa dan juga ta’sub yang melampau orang-orang islam dimemali kepada parti pada waktu itu.Peristiwa ini telah menjadi bukti bahawa penguasa yang zalim mampu bertindak kejam diluar dugaan sehinggakan sanggup membunuh walaupun yang dibunuh itu adalah orang islam sendiri.
Inilah bukti paling jelas bahawa sistem yang digunakan dimalaysia sekarang adalah sistem yang menghalalkan apa jua cara untuk seseorang terus berkuasa sehinggakan menghalalkan baginya untuk membunuh jiwa yang tak berdosa.

2.Bagaimanakah kes ini berlangsung, kenapakah ianya terhenti begitu lama?

Jawapan-

Kita sedia menyedari bahawa peristiwa ini berlaku atas dasar pergolakan politik pada masa itu.Kita juga menyedari bahawa parti pemerintah adalah sebuah parti yang mendukung fahaman sekuler dan ianya bertembung dengan parti pembangkang yang mendukung perjuangan untuk menegakkan islam pada waktu itu.Sepertimana yang kita sedia maklum bahawa Ustaz Ibrahim Libya atau ibrahim Mahmud adalah seorang tokoh agama yang agak terkenal dimemali dan beliau mendapat pendidikan di Libya.Setelah pulang ke tanah air beliau menjadi penceramah di radio Malaysia.Beliau juga Mempunyai semangat yang tinggi dalam perjuangan dan agak agresif jika bercakap tentang seruan-seruan jihad.Ini dapat dilihat dari setiap ceramah dan kuliah beliau.Tiupan angin panas reformasi perjuangan islam di Libya sedikit sebanyak telah terkena tokoh ini dan maraknya api perjuangan ini telah membuatkan beliau balik dan memanaskan perjuangan islam di memali.Akibat dari semangat yang berkobar-kobar untuk menegakkan islam dan ingin menghancurkan pemerintah yang sekuler maka seruan jihad dilaungkan.Pemerintah yang melihat perkara ini sebagai satu ancaman kepada Negara telah memerintahkan supaya ustaz ibrahim libya ditangkap.Inilah punca berlakunya peristiwa hitam ini.Para penyokong ustaz ibrahim libya berkawal diseluruh kampong utk mengelakkan daripada ustaz ibrahim libya diserahkan kepada polis.Apabila umat islam pemikirannya hanya dibangunkan atas dasar semangat semata-mata tanpa didasari oleh idea dan toriqah yang betul maka apabila pertembungan ini berlaku maka semestinya perjuangan yang didasarkan dengan semangat akan tumbang.
Hukama’ pernah berkata..Al haqqu bighairi nizhom yaqhlibuhul baathil binnizam..”
Kebenaran yang tiada peraturan akan dikalahkan dengan kebatilan yang punya peraturan.

Pengasas kepada madrasah islahiah ini adalah diantara insane-insan yang ikhlas memperjuangkan islam.detik hitam ini bermula apabila pihak polis yang dikerahkan dari bukit aman mengepung kampong memali.apabila amaran supaya orang2 kampung bersurai dan menyerahkan ustaz ibrahim libya secara baik tidak diendahkan makan pihak polis telah menembak gas pemedih mata kearah orang kampong.mengikut seorng saksi gas pemedih mata ini telah terkena kepada seorang kanak2 dan mengakibatkan kanak2 ini jatuh pengsan.Seorang guru(Syahid pertama) yang menyaksikan perkara ini merasakan bahawa kanak2 ini telah mati lalu dia dengan sebilah parang ditangan menerpa kearah pihak polis yang lengkap bersenjata untuk membalas ditembak oleh pihak polis.Inilah sedikit sebanyak kejadian berdarah dimemali sehinggakan mengorbankan bayk nyawa.polis yg hanya mengikut arahan bagaikan anjing yg taat kepada tuannya telah terlupa yg dia juga manusia yg dianugerahkan akal oleh Allah taala.Begitu juga pengikut ustaz Ibrahim libya yang terlampau ta’sub tanpa didasari ilmu maka inilah padahnya.Kejadian ini tertangguh begitu lama adalah disebabkan penguasa yang zalim cuba menyembunyikan kezalimannya.Inilah bukti kerosakkan dan kepincangan sistem kuffar.Dengan sistem inilah penguasa jahat berlindung.


3.Dari sebelah pihak mengatakan keluarga mangsa mati syahid, manakala sebelah pihak lagi mengatakan tidak dan mereka sebagai mengugat keselamatan Negara. Bagaimana pendapat saudara tentang masalah ini?

Jawapan-

Asas pandangan kita kepada mereka yang terkorban dalam peristiwa ini adalah mereka diantara orang-orang yang soleh dan ikhlas memperjuankan islam.Pandangan baik kita(Husnu Zhon) adalah niat mereka untuk memperjuangkan islam adalah ikhlas maka dalam hal ini sama ada mereka ini syahid atau tidak biarlah Allah s.w.t sahaja yang memutuskannya.bagi mereka yang meyakini bahawa korban memali adalah sebagai syuhada maka mudah mudahan mereka tergolong sebagai syuhada’.
Akan tetapi sebagai orang islam yang berpegang pada Al quran dan sunnah kita disarankan untuk berhukum dengan kaedah yang betul.islam turun dengan fikrah dan juga thariqah.jika pemikiran yang kita anuti adalah pemikiran islam maka jalan untuk kita melaksanakan apa sahaja yang terbit dari pemikiran itu juga mestilah islam.Maka dalam hal ini..perjuangan kita menegakkan islam adalah mestilah mengikut jalan yang sesuai dengan syariat islam.Teori macheavelli yang digunakan pemerintah sekuler dalam menghalalkan darah umat pada waktu itu juga tidak boleh digunakan oleh org islam untuk menerapkan islam.Sebagai contoh matlamat kita adalah untuk menunaikan haji di makkah tidakkan akan menghalalkan apa sahaja cara melaikan cara yg sudah ditentukan syara’.begitu juga dalam perjuangan menerapkan islam.Rasul s.a.w telah menunjukkan kepada kita satu jalan yang cukup jelas dalam pada kita berusaha memperjuangkan islam.dakwah rasul semasa fatrah makkah tiada langsung pertumpahan darah.Umat islam dizalimi hingga ada yang mati..tetapi dakwah islam tetap berjalan tanpa ada pengisytiharan jihad.kenapa?ini kerana..rasul pada waktu itu adalah ketua jamaah.harus kita fahami bahawa jihad berlaku sesudah rasul menjadi ketua Negara.adapun jihad mempertahankan diri dibolehkan seandainya kita diserang musuh.Lihat ta’rif jihad Ibtida’I dan Jihad Difai’i..

Jadi apa yg dapat kita fahami disini adalah perjuangan yang sebenar adalah perjuangan yang betul2 mengikut landasan syara’. Bagi pihak yang mendakwa mereka ini mengancam keselamatan Negara adalah dakwaan yang meleset.ini kerana Negara yang tidak menerapkan undang-undang islam adalah Negara yang sepatutnya dijatuhkan.Kita harus menyedari..merubah pemerintahan mengikut islam bukan hanya berlaku dengan jihad semata-mata.oleh itu kembali kepada islam yang sebenar maka kita akan dapat melihat secara jelas bagaimanakah thariqah rasul menegakkan Negara islam.

Penguasa yg zalim disebabkan sistem yg zalim dan rakus.maka perkara asas yg perlu difahami adalah islam akan terus terhina,umat islam akan terus dibunuh dan penguasa zalim akan terus lahir disebabkan sistem kuffar tinggalan penjajah ini.

4.Melihatkan kepada kronologi peristiwa tersebut, tiada penyelesaian dibuat oleh pihak kerajaan mahupun pihak terlibat. Adakah dengan cara membiarkan kes ini tanpa perbicaraan akan memberi keadilan kepada keluarga mangsa?

Jawapan-

Keadilan tidak akan dapat diraih jika kita masih meyakini bahawa penguasa yg lahir dari sistem demokrasi ini akan memberikan kita keadilan yg sewajarnya.Jangan kita hanya melihat kejadian memali.lihatlah juga pada kejadian masjid lal(masjid merah) yang mana penguasa Pakistan(mushraf)memerintahkan anjing2nya membunuh dan mengebom umat islam yg berada di masjid.apakah kita masih belum sedar yang sistem demokrasi inilah yg sekian lama menjadi punca musnahnya umat islam.lupakah kita pada 1924 yang mana tarikh inilah jatuhnya sistem khilafah dan digantikan dengan sistem demokrasi.lupakah kita yang demokrasi memecahkan belahkan Negara umat islam yang dahulunya satu.Masih belum sedarkah kita yang demokrasi melahirkan penguasa2 yg rakus lagi zalim seperti bush.clinton dan Sharon.apakah kita lupa demokrasi inilah yang meng’anjing’kan penguasa umat islam kepada puak2 kuffar seperti kamal attartuk,musharaf,islam karimov dan juga penguasa2 yg ada dimalaysia.
Apakah kita masih koma dalam menyedari bahawa demokrasi memutuskan ukhuwah islamiah kita.apakah kita masih tertidur sehingga tidak menyedari bahawa demokrasi telah membunuh penguasa2 hebat umat islam seperti Abu baker,Umar,Usman Dan Ali.kita sudah kehilangan insan sehebat khalifah mu’tasim yg Berjaya mengalahkan rom hanya kerana mempertahankan seorang wanita.Kita tidak akan mampu beroleh keadilan bukan sahaja utk syuhada’ memali tetapi jugak untuk umat islam yg lain andai kita masih menggunakan sistem kuffar sebagai neraca keadilan.

“Innamal imaamu junnah..yuqaatilu min waraa ihi wayuttaqa bihi..”

“sesungguhnya imam/khalifah adalah perisai.umat berjihad dibelakangnya dan umat berlindung dengannya..”


5.Bagaimanakah pendapat anda, adakah wajar kita menggelarkan penduduk kampung yang terlibat dengan arwah Ustaz Ibrahim Libya sebagai pemberontak Negara?

Jawapan-

Bagi pendapat saya..Tidak..namun apa yg ingin dijelaskan adalah..Kita sebagai umat islam harus menyedari satu hal..bahawa islam adalah agama yang diturunkan oleh Allah.dan juga Allah menghantar rasulnya dan juga Al quran sebagai petunjuk dan penjelas.maka setiap kerja buat kita untuk islam mestilah berpandukan Al quran dan sunnah.Allah memerintahkan kita supaya solat maka diutuskan rasulnya utk mengajr kita bagaimana kaifiat solat.begitu jugak dalam hal menerapkan hokum syara’..kita perlu kepada uswatun hasanah utk kita tahu bagaimanakah cara yg betul utk kita berjuang menegakkan islam.

6.Adakah Ustaz Ibrahim Libya juga sebagai pemberontak?

Jawapan-

Tidak


7.Dari sudut keadilan sejagat, bagaimana hendak meredakan keadaan supaya tidak timbul soal tuduhan tanpa sebab kepada mana-mana pihak?

Jawapan-

Kembalilah kepada islam yang sebenar.Rosakknya pemikiran kita hari ini desebabkan rosakkanya sistem yang ada.


8.Bagi pandangan anda, apakah cara terbaik perlu dilakukan bagi menyelesaikan masalah ini?

Jawapan-

Boleh semak jawapan diatas


9.Wajarkah isu tragedy memali dijadikan bahan momokan politik?


Jawapan-

Jika politik hari ini jawapannya adalah YA..
Tapi andai kembali kepada islam..politik islam adalah Ri’aayatu Shuunil ummah daakhiliyan wa khorijiyyan..”

Politik islam adalah politik yang mengatur urusan umat islam didalam negara dan juga luar Negara islam.maka hal ni jelas kepada kita bahawa bukan sekadar isu memali sahaja bahkan isu umat islam seluruhnya harus menjadi agenda utama umat islam dan penguasanya.

10.Bagaimana harapan anda terhadap penyelesaian isu ini?supaya pihak keluarga mangsa mendapat keadilan sewajarnya dan tidak lagi menjadi isu menakutkan semua pihak.


Jawapan-

Harapan saya agar daulah khilafah dapat tertegak secepat mungkin biiznillah..kerana dengan adanya daulah khilafah hokum islam dapat diterapkan.dan hanya apabila hukum islam dapat diterapkan maka umat islam akan mendapat hak dan keadilannya kembali.
Kepada umat islam dimalaysia khusunya keluarga mangsa..sedarlah..kerana sistem kuffar inilah nyawa keluarga kalian diragut.keran sistem zalim inilah umat islam terus menderita.sedarlah dari lena kalian.buanglah Demokrasi jauh dari kehidupan kalian.Raihlah keredhoaan allah dengan berjuang menegakkan daulah khilafah.gantikan demokrasi yg bersarang dibenak kita dengan sistem khilafah.

“Fas alu ahlu zikr inkuntum laa ta’lamun”


Wallahu’alam..

Sekadar yang termampu.yang salah harap diperbetulkan..mudah mudahan bermanfaat



Sahabat_Islam
Pelajar Usuluddin,
Kedah Darul Aman.

zamry said...

Saya membaca kisah seorang anak kepada pejuang Memali, Ustaz Zuhdi(http://azzuhdi.blogspot.com)
Hampir menitis air mata membaca cerita yang beliau tulis...
Bagi saya Memali adalah kerana terdapat orang Islam yang takut kepada Islam itu sendiri, dia merasakan bila Islam semakin berkembang, diamalkan secara menyeluruh akan membahayakan diri dan periuk nasinya

Ibnurashidi said...

Alhamdulillah, saya juga pernah terbaca sebelum ini. Tulisan hasil pengalaman beliau menyebabkan rasa lebih syahdu membacanya. Beliau ada bagitau saya, katanya ketika menulis artikel tu hatinya sebak dan mengalir airmata. Saya dengar dan baca kisahnya turut mengalami perasaan yang sama. Geram, benci, marah dan sedih dengan kezaliman yang berlaku!

Islam mereka hanya seperti periuk nasi, alangkah ruginya!

pencari damai said...

salam ibnu rashidi..persoalan yang amat menarik dan dapat mengingatkan kembali rakyat masa kini kepada peristiwa yang hampir dilupai oleh ummah sekarang..rasa nya lebih elok ibnu rashidi menemuramah anak mangsa memali sendri ust zuhdi yang penah menulis tentang peristiwa berdarah ini..sekarang pun dia masih belajar di mesir

pencari damai said...

http://azzuhdi.blogspot.com/2008/05/perjalanan-hidup-ayahanda-tersayang.html

Ibnurashidi said...

Salam Pencaridamai..

Syukran atas idea bernas. Sebenarnya ada sedikit masalah untuk menemuramah beliau memandangkan beliau sekarang berada di Malaysia. Kemungkinan akan datang kembali hujung tahun ini. SK akan dikeluarkan lebih awal. Saya sudah membaca dan menjenguk blog nya sebelum ni. Ada beberapa point penting telah diambil sebagai pengukuhan.

hikmatun said...

Salaam. Sudah lama tak menjenguk ke sini, maklum lah masa masa masa hehe. Bicara soal Memali ni, bagi saya itu adalah antara kezaliman dari pihak atasan. Yang tidak pengganas dituduh mengganas, lebih kurang sama taktik tuduhan oleh kerajaan Amerika Sykt terhadap umat Islam.

Walaubagaimana pun, kita x digalakkan berdendam. Mereka yg telah dizalimi dan terkorban insyaAllah telah mendapat ganjaran dari ALlah. Janji kita yang hidup ni mesti terus berjuang kerana Allah. Bahaya juga kalau2 tersilap cara dan jalan atau terOVER. Maka wasatiah lah, sederhana is the best.

Semoga peristiwa Memali dapat menjadi iktibar kepada kita dan agar lebih berhati2 menghadapi cobaan. Sama2 kita doakan agar roh2 mereka yang dizalimi itu mendapat tempat yang sebaiknya dari Allah S.W.T di sana, amiin.

PrinCeSs NuR said...

masyaAllah.
ive no idea wht 2 say.
mind goes blank.
im AMAZED.

pernah dgr cite neh.
tp tataw sgt.
i ws born 6 yrs afta it!

*smoga mereka ditempatkan dikalangan para anbiya'.*

princess nur,
great britain.

Ibnurashidi said...

Hikmatun..

Benar, taktik yang sama musuh Allah perlakukan terhadap umat Islam di Iraq, Palestin, Afghanistan, Pattani dan lelain negara lagi. Itu lemahnya bila umat tidak bersatu dibawah satu kesatuan.

Boleh dipraktikkan wasatiah, namun mengikut keadaan tertentu. Adakalanya bila dipijak kepala perlu ada signal juga.

Amin..Amin Ya Rabb!

Ibnurashidi said...

Princess NUr..

Terima kasih kerana memberi komen walau tiada idea. Jika begitu cuba baca ya..fikir dan renung. Mungkin ada kebaikan terselit dicelahannya.

Jemputlah datang selalu:)

Husna said...

salam. saya rasa terpanggil untuk berkongsi cerita. x lama, dalam tahun ni juga, saya ada terlihat, terbaca, entah dari mana saya x pasti tentang peristiwa Memali. Kulit bukunya color merah tua kalau x silap, tertlis didepannya sesuatu yg memenangkan kerajaan pada masa tu, nak sebut dah x ingat, tp yg pastinya hati saya memberontak kerana saya mendengar cerita yang bertentangan daripada mulut ibu saya. ibarat cerita pebglipurlara, ibu saya akan menceritakan kisah sedih itu.

Nurul Husna
Husna
Kulim, Kedah. (dekat jer ngan Baling.)
Student bersahsiah

Husna said...

rasanya dateline dah lepas? Tp x pela since saya ada gak tau pasal cta ni. Ustaz IbRAHIM libya nama gelarannya kan?
Ibu saya cakap, org kg saya adalah polis yg terlibat dalam operasi tu,slepas insiden Memali, polis2 yg terlibat kebanyakannya jatuh sakit. Bla pergi check doktor, x dapat kesan apa penyakitnya. Kemudian, ramai yang meninggal. Wallahualam. Termasuk polis yg satu kg ngan saya tu la.
Saya gak ada baca waktu kecil2 dlu, buku yg lapuk dan agak usang kat rumah saya..kisah sebenar Memali.
Ustaz Ibrahim ni dtuduh ajaran sesat. Kononnya beliau mengajar org mengucap gunakan namanya. Padahal itu x betul.
Sebelum tu, ibu saya ada cakap, Ustaz Ibrahim xpenah memberontak spt didakwa. Beliau memang ada senapang, tp beliau telah menyerahkannya awal2 lg ketika diminta.

Memang ramai yg xtau cerita sbenar Memali. Even ada yg xpenah dengar.

Tambah2 yg satu batch ngan saya, lahir selepas peristiwa tu, lgla dorang xtau. Thats all, TQ.

Nurul Husna
Husna
Kulim, Kedah.
Student

Ibnurashidi said...

Nurul Husna...

Asyakirin Awi di atas komentar diberi. Sebenarnya memang dateline dah habis, majalah tersebut baru sahaja saya siapkan. Sekarang dalam proses untuk mencetak. Sesiapa yang ingin mendapatkan Majalah Suara Kampus Edisi Tanta bolehlah menempah.

Saya pun ada dengar pasal cerita polis jatuh sakit. Lagipun Ustaz saya salah seorang mangsa insiden Memali.

Ibnurashidi said...

Walaupun dateline dah habis, komentar umum boleh diteruskan. Mungkin di sana ada cerita atau idea untuk dikongsi barangkali.

Post a Comment

Blogger Muslimin

HarakahDaily.Net

Blogger Muslimat

Tranungkite Online V8

  © Blogger templates Newspaper by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP